Skip to main content

Jane Elliot - a teacher to remember


Το απόγευμα της 4ης Απριλίου 1968 η εκπαιδευτικός Jane Elliot άνοιξε την τηλεόραση στο σπίτι της στην Αϊόβα των ΗΠΑ και πληροφορήθηκε τη δολοφονία του  Martin Luther King Jr. Πήρε τοτε μια γενναία απόφαση. Έπρεπε πάση θυσία να βοηθήσει τους μαθητές της να κατανοήσουν τις καταστροφικές συνέπειες του ρατσισμού και της προκατάληψης. Το να το συζητήσουν δεν έφτανε. Έπρεπε να το βιώσουν. Και κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα ενός εκ των πιο ριζοσπαστικών πειραμάτων που έλαβαν χώρα μέσα σε μια σχολική τάξη. Αξίζει να σημειωθεί πως η Elliot δίδασκε μαθητές της τρίτης τάξης του δημοτικού σε μια αγροτική περιοχή με ελάχιστες μειονότητες.

Το πείραμα 

Η Έλιοτ χώρισε την τάξη της σε δύο ομάδες. Η μια αποτελούνταν από μαθητές που είχαν μπλε μάτια, ενώ η δεύτερη από μαθητές που είχαν  καστανά μάτια. Την πρώτη μέρα του πειράματος, η δασκάλα χαρακτήρισε την ομάδα με τα ανοιχτόχρωμα μάτια «ανώτερης κλάσης» και τους έδωσε περισσότερα προνόμια. Τα παιδιά με τα πιο σκουρόχρωμα μάτια αντιπροσώπευαν τη «μειονότητα» και φορούσαν κολάρα για να ξεχωρίζουν. Στη συνέχεια, αποθάρρυνε την αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Δεν επέτρεπε καν στα παιδιά της πρώτης ομάδας να πίνουν νερό από τις ίδιες βρύσες που έπιναν εκείνα της δεύτερης ομάδας. 

Αποτελέσματα 

Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά. Το πείραμα έδειξε ότι η συμπεριφορά των μαθητών άλλαξε ακαριαία. Το γκρουπ με τα μπλε μάτια έδειξε αλαζονική στάση, υπεροψία και αγένεια, ενώ απέδιδε πολύ καλύτερα στα μαθήματα. Άρχισε να ασκεί όχι μόνο λεκτική, αλλά και σωματική βία στους συμμαθητές με τα καστανά μάτια. Εκείνοι από την πλευρά τους παρουσίασαν ανασφάλεια και έλλειψη αυτοπεποίθησης. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι, δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στα μαθήματα. Αντιμετώπιζαν μαθησιακές δυσκολίες ακόμα και οι άριστοι μαθητές, που είχαν στο παρελθόν πολύ υψηλές βαθμολογίες. 

Την επόμενη μέρα, η διαδικασία επαναλήφθηκε, μόνο που αυτή τη φορά, η Έλιοτ αντέστρεψε τους ρόλους των ομάδων. Τη «μειοψηφία» πλέον αποτελούσαν τα παιδιά με τα μπλε μάτια και εκείνα φορούσαν τα κολάρα. Οι μαθητές με τα καστανά μάτια ως «ανώτεροι», άρχισαν να κοροϊδεύουν και να γιουχάρουν τους συμμαθητές με τα μπλε μάτια, αλλά με λιγότερη σφοδρότητα. 

Η Έλιοτ τότε ζήτησε από τα παιδιά να αφαιρέσουν τα κολάρα τους και να γράψουν σε ένα φύλλο χαρτί τι έμαθαν από αυτή την εμπειρία. «Νομίζω ότι τα παιδιά θα περπατάνε με πολύχρωμα μοκασίνια  για αρκετό χρονικό διάστημα», φέρεται να έλεγε αργότερα η Έλιοτ. 

Συμπέρασμα 

Μετά τη λήξη του πειράματος, όλοι οι μαθητές αισθάνονταν ανακουφισμένοι. Είχαν επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις μεταξύ τους και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να κρίνονται με βάση την εξωτερική εμφάνιση και την καταγωγή, αλλά το χαρακτήρα τους. 

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.com.cy/categories/kinonia/poso-ratsistes-imaste-pirama-ton-ble-ke-kastanon-mation-se-mia-scholiki-taxi-ti-sinevi-otan-mathites-scholiou-choristikan-se-omades-analoga-chroma-ton-mation-tous-aprosmeno/



Δείτε ένα απόσπασμα της ταινίας με ελληνικούς υπότιτλους εδώ  

Και ολόκληρη την ταινία χωρίς υπότιτλους εδώ




Comments

Popular posts from this blog

Keep Megisti always in your mind

Τις περισσότερες φορές, η ζωή μας επιφυλάσσει πολύτιμες εκπλήξεις, όταν τις περιμένουμε λιγότερο. Οι υποχρεώσεις της καθημερινότητας, άλλωστε, μπορεί να γίνουν τόσο σαρωτικές, ώστε ακόμη και ένα ταξίδι στο Καστελλόριζο στην καρδιά του Οκτώβρη με 19 μαθητές και τέσσερις καθηγήτριες να μη φαντάζει η καλύτερη επιλογή σου. Τεράστιο λάθος.  Το Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου, ύστερα από σειρά επιτυχημένων αλλά και επίπονων διοργανώσεων, έγινε θεσμός κερδίζοντας την αγάπη, εμπιστοσύνη αλλά και το ενδιαφέρον, όχι μόνο της τοπικής κοινωνίας αλλά και όμορων νησιών και άλλων περιοχών της Ελλάδας, αποδεικνύοντας πως ένα μικρό και ακριτικό νησί μπορεί πλέον να δημιουργεί τον δικό του πολιτισμό. Σε αυτό, λοιπόν, το φεστιβάλ επελέγη να συμμετάσχει και το 1ο Γυμνάσιο Κω, λόγω της επιτυχούς υλοποίησης σειράς δράσεων κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά. Το ταξίδι μας ξεκίνησε στις 3 τα ξημερώματα της Παρασκευής 11 Οκτωβρίου στο λιμάνι της Κω. Μικροί και μεγάλοι, με εμφανή την κόπωση, λόγω της ώρας, α...

Πάμε σινεμά;

Άλλη μια χρονιά Κινηματογραφικής Λέσχης, η 14η, ολοκληρώθηκε και φέτος. Σεμνά και ταπεινά κλείνει ένας ακόμη κύκλος παρουσίας των παιδιών τις Κυριακές στο σχολείο. Απίστευτο δεν είναι;  Εκτός του σχολικού ωραρίου, μαθητές και καθηγητές ανανεώνουμε το ραντεβού μας κάθε δεύτερη Κυριακή στο φιλόξενο χώρο της βιβλιοθήκης μας και απολαμβάνουμε μαζί κινηματογραφικά πονήματα διαφορετικά από εκείνα που θα επέλεγαν σε πρώτο χρόνο οι μαθητές μας. Χέρι-χέρι, μικροί και μεγάλοι αφηνόμαστε στη μαγεία της μεγάλης οθόνης και ταξιδεύουμε παρέα σε άλλους κόσμους, αποκτούμε διαφορετική ματιά, νέα μουσικά ακούσματα και γινόμαστε για λίγο θεατές στις ζωές των άλλων. Άλλες φορές νιώθουμε την ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε την πυξίδα μας στη ζωή, ενώ άλλες φορές γεννιέται αυτό το υπέροχο αίσθημα ευγνωμοσύνης για όλα όσα απολαμβάνουμε στη ζωή μας.  Οι εικόνες από μόνες τους δεν μπορούν να μεταφέρουν τη μαγεία της κάθε κινηματογραφικής ταινίας, ωστόσο, δεν μπορούμε να μη ξεχωρίσουμε κάποιες από εκείνε...

Creative writing 2020-2021

If you're interested in seeing what our 3rd graders did with the new material they studied last year, click on the following link! Creative writing